Tartu hetkeen hinnalla millä hyvänsä

Linja-auton digitaalisella mainosruudulla näkyvät mainosten lisäksi viikon nimipäivät ja joskus ei-kaupallisiakin tiedotteita. Äskettäin huomasin, että ruudulla esitetään myös ajatelmia.  Viikon ajatuksena oli: ” Ole erityisen kiinnostunut tästä hetkestä, sillä siinä vietät koko elämäsi.” Sinänsä ihan totta eikä edes mikään ihan uusi ajatus, onhan tällainen ”tartu hetkeen” -ajatus kuultu jo melko kauan sitten. Kun tämä viikon ajatus kiersi mainosten välissä useampaan kertaan, jokin siinä alkoi kiinnittää huomiotani. Jäin oikein odottamaan, koska ajatelma tulee seuraavan kerran ja toden totta: ajatelman jälkeen ei kerrottu kenenkään suuren ajattelijan nimeä eikä oikein näyttänyt alkavan uusi mainoskaan, vaan lopuksi tuli pikavippifirman sähköpostiosoite. Kysymyksessä ei ollutkaan digimainosyhtiön tarjoama ajatelma linja-automatkan ratoksi vaan pikavippifirman maksettu mainos. 

Kannatan ehdottomasti sitä, että ihminen yrittää elämässään toteuttaa toiveitaan ja haaveitaan, eikä vain unelmoi, mitä haluaisi tehdä sitten joskus. Kyseessä on kuitenkin eri asia kuin satunnaisten mielihalujen toteuttaminen. ”Velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa”, sanottiin ennen. Viikon ajatuksen tarjoama mielikuva on se, että mieliteko on syytä toteuttaa juuri nyt, vaikka vippirahoituksella. Mainokset luovat mielikuvia siitä, millainen on hyvä elämä, mitä elämältä täytyy haluta. Suunnitteleminen ja säästäminen suunnitelmien toteuttamiseksi ei ole cool, pikkurahoista nipottaminen ja pihisteleminen osoittaa, että tuhlaa elämäänsä eikä elä täysillä.

Täysillä eläminenhän taas tarkoittaa jatkuvaa kuluttamista ja liikkumista paikasta toiseen, olemista kaikkien kanssa kaikkialla kaiken aikaa – koska olen sen arvoinen. Täytyy olla kiinnostunut tästä hetkestä, koska muusta ei ole varmuutta.